ڈیجیٹل خطّاطی اور والد صاحب

کمپیوݣݣٹر ݣݣݣݣݣݣݣݣسکرین ݣݣپرݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣمختلف ݣݣݣݣݣݣٹوݣݣݣلز کے ذرݣݣیعے ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣحروف ݣݣݣتراشنا ڈیجیٹل ݣݣݣخطاݣݣݣݣطی ݣݣݣݣݣݣکہلاتا ہے۔ ݣݣݣݣیہ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣتارݣݣݣݣݣݣیخی چیز ݣݣݣݣݣنہیں ݣݣبلکہ ݣݣݣݣاس کی ݣݣݣتاریخ ابـ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣبن ݣݣرہی ہے۔ ݣݣݣݣاݣݣچھے ڈیزاݣݣئنر ݣݣݣݣݣݣݣݣخود ساختہ ݣݣݣݣاسالیب ݣݣݣمیں ݣݣالفاظ بناتے ݣݣرہتے ݣݣہیں ݣݣاورایڈورٹائزنگ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣکمپنیوں کی ݣݣݣݣݣݣتو یہ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣمستقل ݣݣݣݣݣضرݣݣݣݣݣݣورت ہے،کیوݣݣݣݣنکہ ݣݣݣݣجدݣݣت ݣݣݣطرݣݣݣݣݣازݣݣی ݣݣان کے پیشے کی جان ہے۔ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣتاݣݣہم ݣݣݣݣݣݣݣکلاݣݣݣݣݣݣسیکل ݣݣاسالیب ݣݣݣمیں ݣݣایسی ݣݣݣݣݣݣݣکوݣݣݣݣݣݣݣݣشش ݣݣݣݣݣݣݣکم ݣݣݣݣݣہی دݣݣݣݣیکھنے ݣݣݣݣݣݣمیں ݣݣݣݣݣݣآتی ہےکیوݣݣݣݣنکہ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣکمپیوݣݣٹر ݣݣݣݣݣݣݣݣݣمیں ݣݣاورݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣیجنل ݣݣݣخطاݣݣݣݣطی ݣݣݣݣݣہی ݣݣݣݣݣݣݣکو ݣݣݣٹریس ݣݣلیا جاتا ہے ݣݣیا ݣݣݣپھر ݣݣݣݣݣݣفاݣݣݣݣݣݣنٹس ݣݣݣݣکا ݣݣاݣݣستعمال ݣݣݣݣݣکیا جاتا ہے۔
لیکن ݣݣݣݣکیا ݣݣیہ ݣݣݣݣݣݣٹریسنگـ واݣݣقعی ݣݣخطاݣݣݣݣطی ݣݣݣکا ݣݣݣبدل ݣݣہو ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣسکتی ہے؟
یہ ݣݣݣݣاہم ݣݣݣݣݣݣݣݣسوال ہے،اور اس ݣݣݣݣکا جواب ہے ’’تقریباً‘‘۔
ایسی ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣشخصیات ݣݣجو ݣݣݣݣݣݣفن سے ݣݣݣݣݣݣگہرݣݣݣݣݣی واݣݣبستگی ݣݣرݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣکھتی ݣݣݣݣہیں ،ٹریسنگ کے ݣݣرزݣݣݣلٹ سے ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣمطمئن ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣنہیں ݣݣݣݣہیں ݣݣ۔اسـ ݣݣݣݣݣمیں ݣݣاݣݣسکین کی ݣݣݣݣکمزݣݣورݣݣی ݣݣاور ݣݣݣݣݣٹریسنگ ݣݣݣݣݣݣٹوݣݣݣلز کی ݣݣݣݣکمزݣݣورݣݣی کے ݣݣݣݣمقاݣݣݣبل ݣݣوݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣسیع ݣݣݣزومنگ ݣݣریج ݣݣݣبڑا چیلنج ہےکیوݣݣݣݣنکہ ݣݣݣݣاݣݣݣگر ݣݣݣݣݣݣکوئی ݣݣلفظ ݣݣݣݣصد فی ݣݣصد درݣݣݣݣݣݣݣݣست ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣنقل ݣݣݣݣݣݣݣݣکر ݣݣݣݣݣݣݣݣݣبھی لیا جائے ݣݣݣݣݣݣݣݣتو اس ݣݣݣݣکاہر ݣݣہر پواݣݣݣݣئنٹ ݣݣݣمیں درݣݣݣݣݣݣݣݣست ݣݣݣݣݣݣنظر ݣݣݣݣݣݣݣݣآنابہرݣݣݣݣݣݣݣحال ݣݣݣݣݣݣمحال ہے۔
فاݣݣݣݣنٹ سازݣݣی کے ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣحوالے سےدیکھا جائے ݣݣݣݣݣݣݣݣتو درݣݣݣݣݣݣݣݣست باتـ ݣݣݣݣݣتو یہی ہے ݣݣݣکہ جو ݣݣلفظ جس پواݣݣݣݣئنٹ ݣݣݣمیں ݣݣݣخطّاط ݣݣݣݣݣنے ݣݣݣݣݣݣݣݣلکھا،اُسی پواݣݣݣݣئنٹ ݣݣݣمیں ݣݣاسے ݣݣاݣݣستعمال ݣݣݣݣݣݣݣبھی ݣݣݣݣکیا جائے،تاݣݣہم ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣعملًا ایسا ݣݣنا ݣݣݣݣݣممکن ہے۔
اس ݣݣݣݣݣݣݣݣصورت حال سے ݣݣاس ݣݣبات ݣݣݣکا جواز پیدا ہو ݣݣݣݣتا ہے ݣݣݣکہ ݣݣݣݣجدید ڈیجیٹل ݣݣݣمیڈیا کے ݣݣاݣݣستعمال کے لیے ݣݣݣݣݣݣݣہمیں ݣݣبہترین ݣݣݣݣٹریسنگ ݣݣرزݣݣݣلٹ ݣݣݣݣݣݣکو مزید درݣݣݣمزید بہتر ݣݣݣݣݣݣݣݣکرنے کی ݣݣݣݣضرݣݣݣݣݣݣورت ہے،تاکہ ݣݣݣݣایک خطاطانہ پواݣݣݣݣئنٹ ݣݣپر ݣݣݣݣکیا گیا کام ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣکئی ݣݣایکـ ݣݣپواݣݣݣݣݣݣنٹس ݣݣݣݣݣتک ݣݣݣکا ݣݣرݣݣآݣݣݣمد رہ پائے۔
والد ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣگرامی قدر جناب ݣݣݣݣݣنصرݣݣݣݣݣاللہ ݣݣݣݣݣݣݣݣمہر ݣݣݣݣݣݣݣݣصاحب ݣݣݣݣݣتیس ݣݣسال ݣݣݣݣݣتک ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣعملاً خطاݣݣݣݣطی سے ݣݣݣݣݣݣݣمنسلک ݣݣرہے ݣݣاور اب ݣݣݣݣݣݣگزشتہ پندرہ  سال سےفاݣݣݣݣنٹ سازݣݣی ݣݣݣݣمیں ݣݣݣݣݣݣݣسرݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣگرݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣم ݣݣݣݣہیں۔  ݣݣݣوالد ݣݣݣݣصاحب ݣݣٹریسنگ کے ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣکسی ݣݣپروݣݣݣݣݣݣگرام سے ݣݣݣݣݣݣکبھی ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣمطمئن ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣنہیں ݣݣہوئے ݣݣبلکہ ݣݣݣݣوہ مینوݣݣئلی ݣݣݣٹریسنگ کے ݣݣݣݣبعد ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣنظرݣݣݣݣݣی ݣݣݣݣتقاݣݣݣبل کے قاݣݣئل ݣݣݣݣہیں ݣݣ۔تاݣݣہم ݣݣݣان ݣݣݣݣکا ݣݣݣکہنا ہے ݣݣݣکہ ݣݣݣݣڈیجیٹل ݣݣݣخطاݣݣݣݣطی ݣݣݣݣمیں ݣݣݣݣݣݣبھی ݣݣبہت دݣݣھوکے ݣݣݣݣہیں ،جب لاݣݣݣݣݣݣئن ݣݣݣصافـ اور ݣݣݣشارپ ݣݣہوجاتی ہے ݣݣݣݣݣݣݣݣتو ݣݣلفظ ݣݣݣݣݣمتنوع ݣݣاشکلال ݣݣݣݣݣمیں ݣݣݣݣݣݣبھی ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣصحیح ݣݣݣݣݣنظر ݣݣݣݣݣݣݣݣآݣݣݣنے لگتے ݣݣہیں ،حالاݣݣنکہ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣصحیح ݣݣݣݣݣتو کوئی ایک ݣݣݣݣݣہی ݣݣہوݣݣݣتا ہے۔ ݣݣچنانچہ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣخطاݣݣݣݣطی ݣݣݣݣمیں وہ ݣݣݣݣݣݣنظرݣݣݣݣݣی ݣݣݣݣݣݣݣݣمشق ݣݣݣݣݣݣݣکو بہت اہمیت دݣݣݣݣیتے ݣݣہیں ݣݣ۔
چند ماہ پہلے ݣݣݣݣݣݣجب وہ ݣݣݣݣحضرݣݣݣݣݣݣت ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣنفیس ݣݣشاہ ݣݣصاحبؒ   ݣݣݣݣݣݣݣݣکے ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣقلم ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣخفی کے ݣݣشاہکار دیوانِ غالب ݣݣپر ݣݣکام ݣݣݣݣݣݣݣکر رہے ݣݣتھے ݣݣݣݣݣݣݣݣتو   مجھے ݣݣاشکال ݣݣاور ݣݣݣݣخط ݣݣݣکے ݣݣݣمجموݣݣݣݣݣݣݣݣݣعی ݣݣݣتأثر پر با ݣݣر بار اعترݣݣݣݣاض ݣݣہوݣݣݣتا ݣݣرہا،لیکن والد ݣݣݣݣصاحب ݣݣݣݣبضد ݣݣݣݣتھے ݣݣݣکہ ݣݣݣݣݣݣشاہ ݣݣݣݣݣݣݣݣجی ݣݣݣکا ݣݣانداز یہی ہے۔چنانچہ ݣݣݣݣجبـ فاݣݣݣݣنٹ ݣݣݣکا ݣݣݣبنیادݣݣݣی ݣݣݣݣݣسٹرݣݣݣکچر ݣݣݣتیار ہو ݣݣݣݣگیا ݣݣݣݣتو ݣݣݣݣبھی ݣݣݣݣݣمیرݣݣݣݣݣݣی ݣݣاجنبیت ݣݣݣتا دیر قاݣݣݣݣئم ݣݣݣݣرہی،تاݣݣہم ݣݣݣݣݣجب ݣݣݣݣݣݣݣکچھ اشعار ٹاݣݣݣئپ ݣݣݣݣݣݣکر کے ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣحضرݣݣݣݣݣݣت شاہ ݣݣݣݣݣݣݣݣجی کی ݣݣخطاݣݣݣݣطی سے ݣݣݣݣتقاݣݣݣبل ݣݣݣݣݣکیا گیا ݣݣݣݣتو ݣݣݣݣݣمیرݣݣݣݣݣݣے وݣݣݣسوسے دُور ہوئے۔والد ݣݣݣݣصاحب کہتے ݣݣہیں ݣݣݣݣکہ ݣݣݣݣجب اس فاݣݣݣݣنٹ ݣݣݣمیں ۲۴ پواݣݣݣݣئنٹ سے ݣݣݣݣݣݣآݣݣݣگے ݣݣݣݣݣݣݣݣلکھا جائے ݣݣݣگا ݣݣݣݣتو خطاطانہ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣتأثر ݣݣݣݣݣݣختم ݣݣہوݣݣݣتا جائے ݣݣݣگاݣݣ۔
اݣݣݣݣلحمد ݣݣݣللہ والد ݣݣݣݣصاحب کے ݣݣاس ݣݣݣݣکا ݣݣم ݣݣݣݣݣݣݣکو خطاطین نے ݣݣݣݣݣݣݣبھی ݣݣبہت ݣݣݣݣݣسرݣݣݣݣݣݣݣاہا اور ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣخصوصًا شاہ ݣݣݣݣݣݣݣݣجی کے ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣتلمیذِ ݣݣخاص جناب ݣݣݣݣجمیل ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣحسن ݣݣݣصاحب نے والد ݣݣݣݣصاحب ݣݣݣݣݣݣکو ݣݣݣݣفون ݣݣݣݣݣݣݣݣکر کے ݣݣݣمبارک ݣݣباد دݣݣݣی ݣݣاوراݣݣݣپنی ݣݣݣمسرݣݣݣݣݣݣݣتـ ݣݣݣکا ݣݣاظہار ݣݣݣکیاݣݣ۔
والد ݣݣݣݣصاحب ݣݣݣݣݣݣکوݣݣݣݣݣکَروْز کے پیچ و ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣخم پرپورا ݣݣݣعبور ݣݣحاݣݣݣݣصل ہے۔ان کےڈیجیٹل ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣخطوط ݣݣݣݣݣکے ݣݣݣݣݣݣآݣݣݣݣݣݣݣݣئنے ݣݣݣݣݣݣمیں ݣݣݣݣݣمیں ݣݣݣݣݣݣکلاݣݣݣݣݣݣسیکل چہرݣݣݣݣݣے ݣݣاپنی ݣݣاݣݣݣݣصلی ݣݣݣݣݣݣآݣݣݣݣب و ݣݣݣتاب سے ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣنظر ݣݣݣݣݣݣݣݣآݣݣݣتے ݣݣݣݣہیں ݣݣ۔اہم ݣݣبات یہ ݣݣݣہے ݣݣݣکہ ݣݣݣݣوہ دستیاب ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣقلم ݣݣݣاور ریزوݣݣلیشن ݣݣݣݣݣمیں ݣݣخاص ݣݣݣݣتناسب قاݣݣݣݣئم ݣݣݣݣݣݣݣݣݣکر کے ݣݣݣکام ݣݣݣݣݣݣݣکرتے ݣݣݣݣہیں ݣݣ۔نیز ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣسنگل ݣݣلاݣݣݣݣݣݣئن ݣݣݣݣݣݣݣٹول کے ݣݣݣݣعلاوہ وہ ڈبل ݣݣلاݣݣݣݣݣݣئن ݣݣݣݣݣݣݣٹول( کورل ݣݣڈرا میں ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣکیلی ݣݣݣݣݣݣݣگرافک ݣݣݣݣݣݣٹول) سے ݣݣݣݣݣݣݣبھی ݣݣالفاظ ݣݣݣݣݣتراش لیتے ݣݣہیں ،حالاݣݣنکہ ݣݣݣݣاسـ ݣݣݣݣݣمیں ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣقلم ݣݣکی ݣݣݣݣݣݣݣگردݣݣݣݣش ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣنہیں پائی جاتی۔
آݣݣݣݣج ݣݣݣݣݣݣکل ݣݣوالد ݣݣݣݣصاحب ݣݣݣسلطان ݣݣاݣݣݣݣلخطاݣݣطین جناب حافظ ݣݣݣݣݣݣمحمد یوݣݣݣسف سدیدݣݣݣیؒ ݣݣݣ ݣکے  ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣخطوط ݣݣݣݣݣݣمیں ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣمحو ہیں ،چنانچہ ݣݣݣݣان کے ݣݣݣݣݣݣݣݣتازہ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣنموݣݣݣݣݣنوں ݣݣݣݣݣمیں ݣݣݣݣݣݣݣݣحضرݣݣݣݣݣݣت سدیدݣݣݣی ݣݣصاحب ݣݣݣکا ݣݣرنگ ݣݣݣݣنماݣݣیاں ہے۔ ݣݣݣݣامید کی جانی چاہیے ݣݣݣکہ ݣݣݣݣان کی ݣݣیہ ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣمشغوݣݣلیت اور ݣݣݣݣݣݣݣݣݣشوق ݣݣݣݣبرݣݣݣݣݣݣقرݣݣݣݣݣݣار رہے ݣݣݣݣݣݣݣݣتو ݣݣݣݣمشتاقانِ خط ݣݣݣݣݣݣݣکو ݣݣݣݣݣݣݣکئی ݣݣݣبڑے ݣݣاساتذہ ݣݣݣݣݣݣکرام کے ݣݣاسالیبـ ݣݣݣݣݣݣفن کے ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣعکس ݣݣݣݣݣݣݣݣنظر ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣنواز ہوں گے۔
محمد ذیشان ݣݣݣݣݣݣݣݣنصر

Share This :
Picture of Muhammad Zeeshan Nasar
Muhammad Zeeshan Nasar

Muhammad Zeeshan Nasar is dedicated to promoting and preserving the art of calligraphy and typography in Pakistan and beyond. He is also committed to sharing his knowledge and skills with others and plans to offer learning courses in Urdu/Arabic handwriting, calligraphy, advanced typography, and font development in the near future.

متعلقہ مضامین

تعارف، مہر ٹائپ

السلاݣݣم ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣعلیکم ! مہر ݣݣݣٹاݣݣݣئپ ݣݣپر ݣݣݣݣݣݣݣݣݣخوݣݣݣشـ ݣݣݣݣݣݣآݣݣݣمدید ۔ یہ ݣݣݣݣاردو، عربی اور فارݣݣݣݣݣݣݣݣݣسی ݣݣݣݣفوݣݣݣݣݣݣنٹ سازݣݣی ݣݣاور ݣݣݣݣݣݣخطاݣݣݣݣطی سے ݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣݣمتعلق ݣݣایک ادارہ ہے ݣݣ۔ ݣݣݣݣݣجو

Read More »

3 Responses

  1. أنابيب LDPE في العراق تقدم شركة إيليت بايب في العراق مجموعة شاملة من أنابيب الـ LDPE، التي تُقدّر لمرونتها وخفتها ومقاومتها لمجموعة متنوعة من المواد الكيميائية. تم تصميم أنابيب الـ LDPE لدينا لتلبية معايير الجودة العالية، مما يضمن أداءً موثوقًا عبر تطبيقات متنوعة. باعتبارها واحدة من أفضل وأكثر شركات تصنيع الأنابيب موثوقية في العراق، تلتزم شركة إيليت بايب بتقديم منتجات تجمع بين المتانة والأداء. لمزيد من المعلومات حول أنابيب الـ LDPE الخاصة بنا، تفضل بزيارة elitepipeiraq.com.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *